«Факультатив сабақтарының көмегімен оқушыларды ағылшын тілін үйренуге ынталандыру»

Түсінік хат

 

Бағдарлама ағылшын тілінің сөйлеу, тыңдалым, оқу және жазу дағдыларын дамытуға бағытталып, халықаралық емтихандарының стандарттары негізінде жасалды.  Білім алушылардың тілді тәжірибеде қолданып, білу деңгейлерін дамыту методологиясы басшылыққа алынды.

Аталған стандартқа сәйкес бағдарламаның мазмұндық бағыттары тақырыптық-күнтізбелік жоспар түрінде бағдарланып құрылды.

Тақырыптық-күнтізбелік жоспар 9 сыныптарға арналып құрастырылған. Intermediate деңгейін аяқтаған оқушылардың бір жылдың көлемінде, 68 сағат ішінде, Upper-Intermediate деңгейін жетік меңгертуге бағытталған. Әр аптада 2 сағат жоспарланған, осы сағаттардың мақсаттары СМАРТ стандарттарына сай, яғни нақты, өлшемді және нәтижелеріне бағытталып қойылған.

Жылдың басында, оқушылардың демалыс кезінде ағылшын тілі практикасының аздығынан көбінесе ақпарат қабылдау жаттығулары жоспарланған. Оларға: мәтіндермен жұмыс, тыңдалым, сөздікпен жұмыс және т.б. жатады.

Жылдың ортасында ақпарат қабылдауды және өңдеуді қамтамасыз ететін практикалық жаттығулар көзделінді. Себебі, жылдың ортасында білім алушылардың тілді қолдану тәжірибесі нығайта түседі.

Ал, оқу жылының соңына қарай, оқушылардың тілді қолдануға жетелейтін, практикалық жұмыстар: презентациялар қорғау, TED talks, проект қорғау, жазбаша эсселер, дебат т.с.с. жоспарланған.

Оқушылардың тілді үйренуге, дамытуға жетелейтін ынталандырушы әдіс-тәсілдер көзделген. Әр сабақтың барысында формативті бағалау үздіксіз жүргізіледі. Формативті бағалаудың бір түрі ретінде, оқушыларға кері байланыс ұсынылып, доллар дизайнында әзірленген «ақша» беріледі. Ол «ақша» оқушыларға алдын-ала берілген критерийлер бойынша үлестіріледі. Практикалық жұмыс, практикалық тест, емтихан, проект қорғау секілді қиындық деңгейлері әр-түрлі тапсырмалар үшін, «доллар» мөлшері де түрленеді. 

Оқушылар «ақшаны» емтиханды қайта жазу арқылы  бағаларын түзетуге мүмкіндікті сатып алуға, немесе екі аптада бір рет болатын аукционда шоколад, кекс т.с.с. сатып алуға қолдана алады.

<![if !vml]><![endif]>

<![if !vml]><![endif]>

Сонымен қатар, бағдарламада оқушылардың орындаулары қажет ететін сыныптан тыс тапсырмалары да жоспарланған. Осындай тапсырмаларға мәтін оқып, мазмұнын видеоға түсіру, жоспар немесе өзгеше құрылыс (structure) бойынша storybird.com сайтында эссе/мақала жазу, әр түрлі тақырыптарда жазылған подкасттарды/шешендік өнер сахналарды тыңдау жатады.

 

Мақсаттары:

 

  • Білім алушылардың ағылшын тілі пәнін Upper-Intermediate деңгейінде меңгереді
  • Бағдарлама аясында оқушылар халықаралық емтихандар стандарттарымен танысып, оларға дайындалады.
  • 9-сынып оқушылары IELTS емтиханның қыр сырларын біледі.

 

Білімді меңгеру барысын анықтау түрлері:

  • сұрақ-жауап, әңгімелесу, мәнерлеп оқу, талдау арқылы
  • тақырыптық ғылыми жұмыстарын қорғау, талдау.
  • мұғалім әрбір тақырып бойынша ой толғау, пікір, эссе жаздыру, сұрақ тапсырмалар арқылы курсты меңгеру деңгейінен анықтайды.
  • оқушының білім деңгейін формативті бағалаумен айқындалады.

 

Оқушылар төмендегідей біліктілік дағдыларын көрсетуі керек:

  • өтілген тақырып бойынша қосымша іздену, жинаған деректер мен дәйектерді ауызша немесе жазбаша түрде баяндау;
  • мерзімді баспасөз материалдарын, интернеттегі қосымша әдебиеттерді тиімді пайдалана білу;
  • өз пікірін дәлелдеп, тиісті қорытынды – түйін жасау;
  • өз беттерінше реферат, шығарма, конспект дайындап, оқушылар алдында қорғау, пікірталастарға қатысу;
  • кез-келген тақырып аясында өз ойын еркін жеткізе білу, сын тұрғысынан баға беру;
  • тілдік тәсілдерді, стильдік құрылыстарды дұрыс, орынды қолдану арқылы сауатты сөйлеуге, ой дәлдігіне, сөйлеу әдептілігіне үйрену, дағдылану.

 

Бағдарлама оқыту барысында қолданылатын әдістер:

  1. Лекциялар мен талқылаулар.
  2. Топпен/жұптық жұмыс.
  3. Пікір алмасу/әңгіме-дебат.
  4. Жоба бойынша жұмыс істеу.
  5. Өзіндік жұмыс.
  6. Практикалық тестттер орындау.

 

 

Оқушылар пайдаланатын әдебиеттер тізімі:

  1. Select Readings Intermediate, Linda Lee, Erik Gunderson
  2. Select Readings Intermediate, Linda Lee, Jean Bernard
  3. English Vocabulary In use Intermediate, Michael McCarthy, Felicity O`Dell
  4. English Vocabulary In use Upper-Intermediate, Michael McCarthy, Felicity O`Dell
  5. FCE Reading Materials
  6. 4000 Essential English Words 3, Paul Nation, 2009

 

 

 

Күнтізбелік - тақырыптық жоспар

 "BILIM - INNOVATION" LYCEUM (PRACTICAL ENGLISH) 9th GRADE
Subject ENGLISH      
 Year of Education: 2017 - 2018        
MONTH WEEK LESSON HOUR TOPIC OF THE LESSON OBJECTIVES (Students will be able to…) METHODS AND TECHNIQUES DATE RESOURCES
SEPTEMBER I           "9A" "9B" "9C"  
1 1 Introduction get introduced with the course plan; to clarify the objectives Introductory lesson       Annual plan
2 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises Warm-up: Fly swatter; Follow-up: Comprehension questions.       Select readings Intermediate
II                  
3 1 Listening comprehension answer to the questions according to the recording Guessing the words from the context       PET listening practice
4 1 Vocabulary  distinguish the meaning of given words and use them appropriately in the given task Quizlet presentation       Vocabulary in Use Intermediate, worksheets
III                  
5 1 Vocabulary practice. Writing. practise the words in speaking and writing; practise giving arguments and support them. Dictation and essay writing.       Handouts of essay structure
6 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises Warm-up: Running dictation; Follow-up: Comprehension questions.       Select readings Intermediate
IV                  
7 1 Listening comprehension answer to the questions according to the recording Guessing the words from the context       PET listening practice
8 1 Vocabulary distinguish the meaning of given words and use them appropriately in the given task Quizlet presentation; Matching       Vocabulary in Use Intermediate, worksheets
OCTOBER  V                  
9 1 Speaking express their opinion on basic topics "Speed date"       Speaking cards
10 1 Writing tips. Descriptive essay. write an essay using the structure Brainstorming ideas; Writing in groups       Essay structure handouts
VI                  
11 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises Warm-up: Fly swatter; Follow-up: Comprehension questions.       Select readings Intermediate
12 1 Listening comprehension. Accents.      TED Talks identify the main idea of the recording, answer to the questions; retell the main points of the talk and discuss the topic Speed listening; Turn and talk       Recordings/podcasts;                   Video of the talk
VII                  
13 1 TED Talks - Public speaking demonstrate their speeches (retelling of the previous talks)  Individual presentations       OHP, Computer, PPT.
14 1 TED Talks - Public speaking demonstrate their speeches (retelling of the previous talks)  Individual presentations       OHP, Computer, PPT.
VIII                  
15 1 Final Exam check progress         PET (Reading/Listening/Writing)
16 1 Final Exam check progress         PET (Speaking)
First Term Total 16 h.
F A L L    B R E A K 
NOVEMBER I                  
17 1 Vocabulary distinguish the meaning of given words and use them appropriately in the given task Quizlet presentation; Matching       Vocabulary In Use Upper-Intermediate
18 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises Warm-up: Fly swatter; Follow-up: Comprehension questions.       Select readings Upper-Intermediate
II                  
1 1 Listening comprehension answer to the questions while listening Guessing the appropriate words from the context       FCE listening practice
2 1 Speaking express their opinion on basic topics, using the words they have learned "Speed date"       Speaking cards. General topics
III                  
3 1 Writing. Opinion Essay I structure write an essay using the structure; practise giving strong arguments with supportive examples Brainstorming ideas; Writing in groups       Opinion essay structure handouts
4 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises Warm-up: Running dictation; Follow-up: Comprehension questions.       FCE Reading
IV                  
5 1 Writing. Opinion Essay II structure write an essay using the structure; practise giving strong arguments with supportive examples Brainstorming ideas; Writing in groups       Opinion essay structure handouts II
6 1 Video. Debates insights specify the structure/plan of conducting debates Sociometry. Bullet points       Debates handouts
DECEMBER V                  
7 1 Speaking to clarify arguments of their opinion and support them with example sentences. Debates       markers
8 1 Debates give arguments and support them on different topics Group work/competition       debates topics
VI                  
9 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises Warm-up: Fly swatter; Follow-up: Comprehension questions.       FCE Reading
10 1 Listening comprehension. identify the main idea of the recording, answer to the questions; Speed listening;       Recordings/podcasts;                   FCE listening
VII                  
11 1 TED Talks - Public speaking demonstrate their speeches (preparing their talks)  Individual presentations       OHP, Computer, PPT.
12 1 TED Talks - Public speaking demonstrate their speeches (preparing their talks)  Individual presentations       OHP, Computer, PPT.
VIII                  
13 1 Final Exam check progress         FCE (Reading/Listening/Writing)
14 1 Final Exam check progress         FCE (Speaking)
Second  Term Total 16  H.
W I N T E R     B R E A K 
JANUARY I                  
1 1 Vocabulary distinguish the meaning of given words and use them appropriately in the given task Quizlet presentation; Matching       Vocabulary In Use Upper-Intermediate
2 1 Grammar revision revise all the parts of speech (usage) Structure presentation       Grammar handouts
II                  
3 1 Grammar practise grammar structures Use of English exercise       Grammar worksheets
4 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises; applying grammar rules to the text Jigsaw        FCE Reading
III                  
5 1 Writing. Agreement essay structure write an essay using the structure Brainstorming ideas; Writing in groups       Agreement essay structure handouts
6 1 Vocabulary. Upper-Intermediate distinguish the meaning of given words and use them appropriately in the given task Think-pair-share       Vocabulary In Use Upper-Intermediate
IV                  
7 1 Listening comprehension answer to the questions according to the recording Guessing the words from the context       CAE listening practice
8 1 Speaking discuss the given topic and express their opinion Video watching. Global issues discussion in groups       Video, speakers, OHP
F E B R U A R Y V                  
9 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises Think-share       CAE Reading handouts
10 1 Writing tips write an essay according to the structure Brainstorming ideas; Writing in groups       Disagreement essay structure handouts
VI                  
11 1 Debates discuss the topic from different aspects Group work/competition       markers;A4 papers
12 1 Listening comprehension. identify the main idea of the recording, answer to the questions; Speed listening;       CAE listening
VII                  
13 1 TED Talks - Public speaking demonstrate their speeches (preparing their talks)  Individual presentations       OHP, Computer, PPT.
14 1 TED Talks - Public speaking demonstrate their speeches (preparing their talks)  Individual presentations       OHP, Computer, PPT.
VIII                  
15 1 Debates practise debating in a real debates atmosphere Group work/competition       Stopwatch/A4 papers/ Debates handouts
16 1 Vocabulary use academic words in completing exercises Turn and talk        Academic wordlist
M A R C H  IX                  
17 1 Reading comprehension practise academic reading task Individual reading practice       CAE Reading worksheets
18 1 Speaking express their opinion on given important issue, supporting arguments with strong examples Individual speeches        
X                  
19 1 Final Exam check progress         CAE (Reading/Listening/Writing)
20 1 Final Exam check progress         CAE (Speaking)
Third  Term Total 20  h.
 S  P  R  I  N  G         B  R  E  A  K
A P R I L I                  
1 1 Vocabulary. Academic distinguish the meaning of given words and use them appropriately in the given task Quizlet presentation; Matching       Academic wordlist
2 1 Reading comprehension complete exercises according to the text Individual reading practice       TOEFL Reading
II                  
3 1 Listening comprehension answer to the questions while listening Guessing the appropriate words from the context       TOEFL listening practice
4 1 Speaking express their opinion on basic topics, using the words they have learned "Speed date"       Speaking cards. TOEFL topics
III                  
5 1 Writing. Comparison and contrast  structure write an essay using the structure Brainstorming ideas; Writing in groups       Essay structure handouts
6 1 Vocabulary. Academic - Economic issues distinguish the meaning of given words and use them appropriately in the given task Vocabulary friends       Academic words
IV                  
7 1 Listening comprehension answer to the questions according to the recording Guessing the words from the context       TOEFL listening practice
8 1 Reading comprehension complete exercises according to the text Individual reading practice       TOEFL Reading
M A Y V                  
1 1 Speaking to clarify arguments of their opinion and support them with example sentences. Individual speeches        
10 1 Writing write an essay according to the structure Brainstorming ideas; Writing in groups       TOEFL Writing
VI                  
11 1 Reading comprehension discuss the text and complete exercises Individual reading practice       TOEFL Reading
12 1 Listening comprehension. identify the main idea of the recording, answer to the questions; Speed listening;       TOEFL Listening
VII                  
13 1 TED Talks - Public speaking demonstrate their speeches (preparing their talks)  Individual presentations       OHP, Computer, PPT.
14 1 TED Talks - Public speaking demonstrate their speeches (preparing their talks)  Individual presentations       OHP, Computer, PPT.
VIII                  
15 1 Final Exam check progress         TOEFL(Reading/Listening/Writing)
16 1 Final Exam check progress         TOEFL (Speaking)
Fourth Term Total 16  h. Academic year total:68 h.
                     
        * * * EXTRA TASKS * * *  
        Speaking Listening Reading Writing  
        Video shooting - retelling Podcasts listening (accents) 4000 Essential words in English www.storybird.com  
                 
                     

 

 

0 пікірлер

Пікір қалдыру

Есім:*
E-Mail:
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
Кодты еңгізіңіз: *
Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив